Opera in the 21st century (31)

Dutch text  (English summary)
  
- GEERT OP 28 AUGUSTUS 2010 13:19:42 -

En dan komen we langzaam op de relatie tussen context en inspiratie in werkprocessen. Je schrijft fraai dat ‘voor mij als componist is de inspiratie er eerst, terwijl de context ook al bestaat, buiten het idee om. Ze vinden elkaar als het ware’. Eigenlijk heb ik daar niet zo veel aan toe te voegen: het is mooi dat je het zo ervaart. Ik zou alleen willen opmerken dat de relatie tussen context en inspiratie op allerlei manieren gelegd kan worden. Context kan inspireren en inspiratie kan leiden tot het (zoeken naar een bepaalde) context. En inderdaad: ze vinden elkaar. Maar dan ben jij een componist die hier gevoelig voor is en zich realiseert dat context altijd aanwezig is en een rol speelt, of je nu wilt of niet. En er zijn werkelijk nog steeds veel componisten (en andere kunstenaars) die hun neus ophalen voor het idee van context in wat voor functie dan ook. Die een ‘zuiver autonome’ muziek nastreven die onafhankelijk zou moeten zijn van welke context dan ook. Dit is een idee wat naar mijn gevoel z’n beste tijd heeft gehad. En als er toch nog muzikale pioniers zijn die op zoek willen naar deze autonomie zullen ze mijn interesse zeker hebben, maar ik ben bang dat ik één van de weinigen zal zijn…


Lees meer:

Deel 30 door Paul                         Deel 32 door Paul

No comments:

Post a Comment