Opera in the 21st century (15)

Dutch text  (English summary)
  
- PAUL OP 14 AUGUSTUS 2009 20:20:59 -

Met het werken aan de Kloppend Herz opera's hadden we in feite niets minder voor ogen dan het herdefinieren van de opera in onze tijd. Het mooie aan het begin van de samenwerking tussen mij en Anthony vond ik dat ons beiden nog helemaal niet duidelijk was wat die definitie van opera precies is. Niet zo zeer hoe maar eerder dat ie opnieuw uitgevonden moest worden was wat ons heel duidelijk voor ogen stond. Voor Anthony leek het belangrijkste dat de operazanger, met zijn unieke vocale vermogens, in een nieuwe wereld terecht zou komen. Voor mij bestond de opera eigenlijk pas op het moment dat die aansluiting zou hebben gevonden bij de klanken en beelden van nu. Alleen als de opera er uit zou kunnen zien en zou kunnen klinken als een aantrekkelijk en vernieuwend kunstwerk was het de moeite waard om over het genre na te denken.
Ik zie in dat die ambities in elkaars verlengde lagen en dat mijn gedroomde opera in feite de nieuwe wereld was die Anthony voor ogen had voor de operazangers. Het zou goed kunnen dat Anthony daar inmiddels anders over denkt, en zijn gedroomde opera er anders uit is gaan zien. Ik wil in gesprek met jou te weten komen hoe die gedroomde opera van Yo! Opera er op dit moment uitziet.


Lees meer:

Deel 14 door Geert                         Deel 16 door Geert

No comments:

Post a Comment