Opera in the 21st century (22)

Dutch text  (English summary)
  
- PAUL OP 14 AUGUSTUS 2009 20:20:59 -

Ik hoop dat deze woorden je inspireren en motiveren om mij te schrijven over de ervaringen van Yo! Opera op dit gebied. Ik vind jullie werk vanuit dit perspectief enorm spannend en ik heb dan ook altijd zin om weer te komen kijken. Als ik jullie website nu bekijk wordt ik geraakt door de echtheid van die dertig teams die een opera bij elkaar knutselen. Het heeft iets enorm onbeholpens en onartistieks, en tegelijkertijd maakt het opera waarachtiger dan de meeste voorstellingen die ik me kan herinneren. Je merkt dat ik vanuit een heel ander perspectief bezig ben met diezelfde werkelijkheid.

Of is het toch een andere werkelijkheid? Tijdens dit schrijven, waarin ik mij afwisselend in mijzelf en in Yo! Opera tracht te verplaatsen, bekruipt mij steeds het gevoel dat vanuit jullie oogpunt ik misschien wel een heel elitaire visie heb op opera. Ik hoop dat dat niet zo is, zoals ik in mijn vorige schrijven heb probeer te verwoorden denk ik dat het niet anders kan als je gelooft in de kunstzinngheid en verbeelding. Of ik moet het geheel mis hebben, en mijn eigen overbodigheid hopeloos onderschatten. Waarom geven de projecten van Yo! Opera mij dit gevoel? Ik zie reikhalzend uit naar jouw reflectie op deze boeiende vragen.


Lees meer:

Deel 21 door Paul                         Deel 23 door Geert

No comments:

Post a Comment