Opera in the 21st century (17)

Dutch text  (English summary)
  
- PAUL OP 14 AUGUSTUS 2009 20:20:59 -

“Levensechtheid en innerlijke waarheid zijn niet alleen afhankelijk van een getrouwe weergave van de feiten, maar ook van een getrouwe weergave van de beleving. En ik ben een voorstander van kunst die zo dicht mogelijk bij het leven blijft, dat we te vaak niet in zijn werkelijke schoonheid weten te waarderen.“  
 - Andrei Tarkovski

Dit citaat van mijn grote artistieke voorbeeld Andrei Tarkovski staat aan de basis van mijn inspiratie. De opera's die ik wil maken zijn in feite een uiterst gestileerde en artificiele vorm van het leven zelf. Mijn opera's beginnen en eindigen in de alledaagse werkelijkheid. Alles daartussenin is een synthese van sferen, klanken, beelden, betekenissen en herinneringen. In het centrum van de opera staat de menselijke stem - het diepste uitdrukkingsmiddel van de menselijke ziel temidden van een wereld van verschijningsvormen. De opera, anders maar toch evenzeer als de filmkunst, zit de werkelijkheid op de hielen omdat juist deze synthese van de zintuigen ons dagelijks leven van moment tot moment kenmerkt. Misschien kun je wel in algemene zin zeggen dat, als de opera relevant wil zijn in de 21ste eeuw, de verbinding met het echte leven tot stand gebracht moet worden. Er zijn vele manieren om dat te bewerkstelligen, en ik denk dat YO! en ik daar evenzeer in geinteresseerd zijn.


Lees meer:

Deel 16 door Geert                         Deel 18 door Geert

No comments:

Post a Comment