Opera in the 21st century (8)

Dutch text  (English summary)
  
- PAUL OP 6 AUGUSTUS 2009 19:23:36 -

Deze verhoudingen hebben een interessante vorm aangenomen in ‘De wereld een blokkendoos’. Ik denk dat op conceptueel niveau dit mijn meest ambitieuze project is. Zoals je je vast nog kan herinneren ontvouwden wij - en jij was niet als de minst betrokkene onderdeel van dat proces - een enorme wereld aan betekenis rondom de personages. De musici en eilanders speelden als het ware zichzelf in een opera die zich uitstrekte over het hele eiland, allerlei mogelijke media en disciplines. De muziek was primair een programma dat samenhing met dit totale concept. Als componist werkte ik dan ook vooral op het level van de compositie van het totale kunstwerk, en veel minder op het niveau van de klanken en de noten zelf. De spanning in dit project ligt hem er natuurlijk in dat het nu juist niet dit ‘master concept’ was, maar juist een ongrijpbaar soort muzikaliteit en poezie die het project interessant en aantrekkelijk maakte. Het project ging uiteindelijk toch over de sfeer van het moment, de menselijke empathie die ontstond op de intieme plekken tussen spelers en publiek, de resonantie van de klanken in toevallige samenspraak met de ondergaande zon, een briesje wind of een veelbetekende blik tussen Mamour en Kamal. Dat ik me eigenlijk niet genoeg bezighield met mijn musici maar veel meer met mijn concept is een van oorzaken van de verwijten en onderlinge spanningen die tijdens de speelperiode ontstonden.

Ik denk dat wij allebei - Yo! Opera en Paul Oomen - nadien, ongetwijfeld mede naar aanleiding van ervaringen met deze projecten, ons langzaam hebben afgewend van een conceptuele benadering, zij het op totaal andere manier. Zoals jij aangeeft is Yo! Opera de context op de voorgrond gaan stellen, waarbij de omgeving aangeeft wat en hoe er iets ontstaat in plaats van het artistieke concept dat de context omvat en vormgeeft. Dit zie ik in een lijn met de werkwijze waar niet de kunstenaars, maar deelnemende jongeren door middel van kunstzinnige uitingen bepalen waar de opera over gaat en hoe hij klinkt.


Lees meer:

Deel 7 door Geert                         Deel 9 door Geert

No comments:

Post a Comment