Opera in the 21st century (2)

Dutch text  (English summary)
  
- GEERT OP 21 SEPTEMBER 2001 12:26:59 -

Goed maar lastig punt. Yo! Opera wil niet de authentieke kunstenaar (componist of whatever) uitschakelen. Yo! Opera wil het traditionele werkproces van de opera (dat al honderden jaren min of meer hetzelfde is met alle toestanden van dien) ter discussie stellen. Dat doen we door -for the time being- de traditionele rollen los te laten. Dus een componist moet niet alleen componeren, een zanger niet alleen zingen, een regisseur niet alleen regisseren. Zonder ieders kwaliteiten op bepaalde gebieden te willen ontkennen, willen we dit rollenpatroon doorbreken. Een componist die vanuit zijn artistieke visie iets componeert is nog zeker het uitgangspunt, maar we zouden graag zien dat dat componeren minder rigide is, rekening houdt met alle facetten denkbaar rondom een voorstelling en zich rekenschap geeft van het co-auteurschap van de andere rollen. Dit wil ik toelichten:

Componisten (en ook zeker die zich met opera bezighouden) leveren doorgaans een 'af' werk. Een compositie van teksten en klanken die zich voltrekt in de tijd; bij A begint en bij Z eindigt. Hierin ligt de visie van de componist besloten: hij heeft op basis van een thema en meestal op basis van een libretto alles uitgedacht, gerangschikt en tot een vorm volbracht. Dit is zijn hoogst persoonlijke verantwoordelijkheid, uitgedacht op basis van zijn voorkeuren, stilistische preoccupaties en fantasie. Het artistieke ego waar jij aan refereert, heeft zich in dit proces ontwikkeld: alle (of de meeste) afwegingen die de componist heeft gemaakt zijn van individuele aard. De componist is in principe tevreden wanneer hij zijn score aflevert: zijn ego is verbonden aan het ontstane werk en komt in gevaar wanneer iemand iets van zijn geesteskind wil veranderen. Dit proces wil Yo! Opera graag anders zien. In plaats van een 'af' werk, willen wij graag bouwstenen krijgen van componisten die hij -met de andere invullers van de diverse rollen in een werkproces- verder gaat vormen, kneden, transformeren. Net zolang de noten het juiste contact hebben gemaakt met de andere artistiek verantwoordelijken, de tekst, de locatie, de situatie. Het auteurschap van de componist bevindt zich dan op een ander nivo: hij maakt deel uit van een team van artistiek verantwoordelijken, die elk vanuit hun eigen expertise bouwstenen aandragen en die met elkaar tot een muur metselen.


Lees meer:

Deel 1 door Paul                         Deel 3 door Paul

No comments:

Post a Comment