De ambities van Yo! ten aanzien van opera liggen vooral op het vlak van het auteurschap. De traditionele rolverdeling van librettist, componist, regisseur en uitvoerenden is er een die gebaseerd is op een sterk hiërarchische verhouding die naar ons idee verstikkend werkt. In de laatste honderdvijftig jaar is zowel de componist, zanger als de regisseur een geïsoleerd, afgebakend beroep geworden dat nog nauwelijks over de grenzen van de eigen expertise heen wil kijken. Zodoende componeert de componist, regisseert de regisseur en zingt de zanger. Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar popmuziek (en jazz) dan is het grote verschil met de 'klassieke' werkstijl dat maker en uitvoerder in dezelfde persoon verenigt zijn.
Daarmee komt een eind aan een eeuwenoud proces van arbeidsstratificatie (dat bovengenoemde strakke rolverdeling tussen librettist, componist, regisseur en zanger heeft opgeleverd) en is degene die op het podium staat weer opnieuw volledig verantwoordelijk te houden voor het eindresultaat. Dit is te horen en te voelen in de meeste popmuziek die als persoonlijker, minder esthetiserend en flexibeler gezien mag worden. Het is deze werkwijze die ons voor ogen staat. Geen zangers die thuis de noten leren en aan de regisseur vragen waar die moet staan, lopen of zitten, maar zangers die een eigen verantwoordelijkheid voelen en de ingrediënten die librettist, componist en regisseur aandragen, meeneemt in die verantwoordelijkheid.
Het werken met jongeren speelt daarin een belangrijke rol. Onze (de westerse) kunst is er een van een dusdanige abstractiegraad dat je bij het bezoeken van een opera, een expositie, een theatervoorstelling of een autonoom stuk muziek, tekst (een inleiding, programmaboekje etc) nodig hebt om de zaak te kunnen plaatsen. Wanneer in het geval van jeugdopera de professionele makers niet aan het eind van het maakproces (de voorstelling) maar al in het begin worden geconfronteerd met de belevingswereld van jongeren, zal er een totaal ander artistiek resultaat ontstaan, dat dichter bij deze jongeren zal staan.
Lees meer:
⇐ Deel 15 door Paul Deel 17 door Paul ⇒
No comments:
Post a Comment