Opera in the 21st century (1)

Dutch text  (English summary)

- PAUL OP 6 AUG 2009 19:23:36 - 

Ik heb inmiddels een begin gemaakt met het artikel.  Ik worstel nog met de vorm van het stuk – die toch zeer bepalend zal zijn voor welke van de zeer grote hoeveeheid aan mogelijke onderwerpen aan de orde gaan komen. Ik voel er voor om de komende dagen - wellicht weken - een meer actieve briefwisseling met jou te onderhouden waarin wij beiden vrijuit kunnen schrijven over waar het ons om gaat, en we gezamelijk tot de kern komen die het artikel zal vormen. Ik zou dit willen doen door  jou en mijzelf uit te dagen meer te weten te komen over elkaars ervaringen in en visies op de opera door wederzijdse bevraging. Door elkaar uit te dagen, te bevragen en van elkaar te selecteren welke gedachten en teksten we de moeite waard vinden kunnen we volgens mij een mooi artikel schrijven dat omvattend en inhoudelijk is, maar niet voorspelbaar en schematisch, iets dat ik jammer zou vinden.

Het schrijven beperken tot werkprocessen vind ik moeilijk, alhoewel het er toch steeds over zal gaan. Wat ik echter belangrijker en interessanter vind om over te schrijven is iets dat eigenlijk aan een werkproces voorafgaat, en dat zijn overtuigingen en visie. Immers, dat waar je in gelooft stuurt in hoge mate hoe je uiteindelijk te werk gaat of wil gaan. Ik wil dus graag schrijven over mijn (veranderende) houding ten opzichte van de opera. Het middel om dat te doen is terug te grijpen op de gerealiseerde en in ontwikkeling zijnde projecten, en daarin komen denk ik zowel uitvoering als werkproces waar nodig aan bod.

Ik wil dus graag over werkprocessen schrijven vanuit de uitgangspunten en overtuigingen die er aan ten grondslag liggen. Het definieren van opera als kunstvorm in de 21ste eeuw staat me daarbij op speelse en uitdagende manier voor ogen.

Om dit te kunnen omvatten denk ik dat wij beiden - jij vanuit Yo! Opera en ik als Paul Oomen - in het uiteindelijke artikel moeten reflecteren op ons gezamelijk werk met Kloppend Hertz en op hoe we ons van daaruit hebben ontwikkeld. Vervolgens zouden we als conclusie het heden van mijn en Yo! Opera's werkpraktijk naast elkaar moeten leggen en vergelijken. Dat gaat volgens mij het beste artikel opleveren. Kloppend Hertz als een kruispunt van onze wegen, waar we allebei op een andere manier uit zijn gekomen.

Vandaag houdt mij echter een ander idee bezig dat ik hoop in gesprek met jou in briefwisseling tot een vorm te kunnen kneden die ook een plek kan krijgen in het artikel.

De rol van de componist in de 21ste eeuwse opera: authentieke kunstenaar of ondergeschikte aan een collectief proces?

Ik voel sterk de behoefte om te reageren op de ontwikkelingen die ik zie bij Yo! Opera waar ik nogal ambivalente gevoelens over heb. De Kloppend Hertz operas stellen mij als componist namelijk voor een belangrijk probleem, waar ik tot op heden geen passend antwoord op heb gevonden. Wordt de componist nog geacht een authetieke kunstenaar te zijn, die zijn innerlijke visie openbaart in de opera? Of moet de componist  afstand nemen van zijn auteurschap en zich dienstbaar maken aan een collectief proces, waarin niet alleen de componist, maar alle deelnemers - of het nu musici, jongeren, ouderen of vluchtelingen betreft - in feite kunstenaar worden.

Yo! Opera's antwoord lijkt hierop eigenlijk om de rol van de componist uit te schakelen. En ergens is dit ook logisch. Immers, als het gaat om empowerment van jongeren en kinderen om zelf de opera vorm te geven, is een heel ander soort artistieke visie vereisd die meer faciliterend en educatief is. Het artistieke ego van een componist vormt een onvermijdelijk obstakel voor een dergelijk proces. Realiseer je je dat als baanbrekende initiatieven zoals Yo! Opera de componist niet meer betrekken bij nieuwe projecten, wij als componisten overgeleverd zijn aan de traditionele operahuizen die zich vooralsnog, maar tijden kunnen keren, slechts bij hoge uitzondering inlaten met een nieuw initiatief? De componist verliest dan alle speelruimte in de muzikale productie. Wat is het alternatief? Overal jongeren die een poging doen een liedje te zingen of schrijven en dat delen met hun vrienden op facebook? Zo leeft opera voort in de 21ste eeuw?


Lees meer:

Deel 36 door Paul                         Deel 2 door Geert

No comments:

Post a Comment